Posterholt - 1961 - uitbreiding kerk met toren

- 2 -
UITBREIDING KERK POSTERHOLT MET TOREN

Tijdens één van de laatste oorlogsdagen werd de H. Matthiaskerk achter het oude gemeentehuis aan de Markt in Posterholt door de Duitsers opgeblazen en dusdanig beschadigd dat herbouw niet meer mogelijk was. Van 1945 tot 1951 was het KA-huis in gebruik als noodkerk. In 1950 werd op een andere locatie begonnen met de bouw van een nieuwe kerk. Het ontwerp was van architect Peutz te Heerlen. Het was in 1951 financieel niet haalbaar de kerk te voorzien van een toren. Door de komst van de Beatrixmijn te Herkenbosch ging men er eind jaren 50 van uit, dat het aantal inwoners van Posterholt zou stijgen. Hierdoor zouden 200 tot 400 extra zitplaatsen in de kerk nodig zijn. In 1959 liet pastoor J. Rijcken door architectenbureau Peutz een tekening maken voor de uitbreiding van de kerk met een toren en twee traveeën. In het voorjaar van 1961 startte aannemersbedrijf Dukers uit Geleen met de bouw die ongeveer één jaar zou duren. Pastoor Rijcken was een verwoed amateurfilmer en heeft de vorderingen van de bouw van de toren met zijn 8mm-camera gedurende het geheel jaar 1961 bijgehouden.

(24 minuten, zwart-wit, 4:3, rechten P. Cuijpers)

Prijs :