lezing: Johan Maelwael, een veelzijdig genie

Johan Maelwael
In Frankrijk behoort Johan Maelwael (actief ca. 1385-1415) al sinds jaar en dag tot de kunstenaars die worden gezien als grondleggers van de Franse schilderkunst. Deze Johan Maelwael,vanaf 1396 actief in Frankrijk, blijkt zijn vroege jaren in Nijmegen te hebben doorgebracht. Bovendien is hij de oom van de eveneens uit Nijmegen afkomstige gebroeders Van Limburg, die als boekverluchters wereldfaam zouden verwerven. In Nederland is deze bijzondere figuur echter in de vergetelheid geraakt. Waar het Musée du Louvre de werken van Malouel zoals hij daar wordt genoemd, rekent tot haar topstukken van laatmiddeleeuwse schilderkunst – het museum kocht in 2012 een helaas zwaar beschadigd werk van zijn hand aan voor 7,9 miljoen euro – is zijn naam in Nederland vrijwel onbekend, ondanks het feit dat werk van zijn hand in tentoonstellingen als 'De gebroeders Van Limburg' en 'De weg naar Van Eyck' te zien is geweest. Deze lezing zal het oeuvre van dit veelzijdige genie, met roots in het hertogdom Gelre, bespreken, maar vooral ook laten zien dat Maelwael in zijn veelzijdigheid een typisch laatmiddeleeuwse schilder is, maar in zijn uitvoering een originele en invloedrijke figuur die mede aan de wieg staat van de Oudnederlandse schildertraditie.

over Rob Dückers
Rob Dückers (1972) studeerde in 1998 cum laude af als kunsthistoricus aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Sindsdien was hij gastconservator van tentoonstellingen over de gebroeders van Limburg (Nijmegen, 2005), de Roermondse kartuizers (2009) en het getijdenboek van Katharina van Kleef (Nijmegen en New York, 2009-2010). Hij is daarnaast verbonden aan de Schatkamer van de Sint-Servaasbasiliek te Maastricht. Sinds 2004 is hij werkzaam voor Emerson College, een universiteit uit Boston met een campus in het Noord-Limburgse Well, waar hij kunstgeschiedenis doceert en deel uitmaakt van de directie. Recentelijk was hij betrokken bij de voorbereiding van een tentoonstelling over Johan Maelwael in het Rijksmuseum te Amsterdam.

Aanmelding
De lezing begint om 19.30 uur en is gratis toegankelijk voor leden van de Heemkundevereniging Roerstreek, maar niet-leden zijn van harte welkom. Van hen wordt een bijdrage gevraagd van € 2,50 p.p. Gezien de beperkte plaatsruimte is tijdige aanmelding zeer raadzaam. Dat kan uitsluitend via lezingen.hvr@gmail.com.